Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast

Saturday, July 2, 2011

Antara aku dan orang lain


Bila diintai-intai profile kawan-kawan di Facebook, ramai yang sudah berjaya dan stabil dalam kerjaya masing-masing. Ramai yang success membina empayar perniagaan sendiri, malah sesetengahnya menyandang 3 kerjaya sekali harung. Syukur Alhamdulillah... murahnya rezeki teman-teman.

Memang seronok bila melihat orang lain hidup senang dan berpangkat tinggi. Tapi bila memandang diri-sendiri, terasa segan juga. Rasa rendah diri ada masanya tak dapat dielak lagi. Segan bila orang bertanya, "Kerja di mana?" - "Duduk rumah saja?"

Orang lain bermula lambat, tapi sekelip mata sudah sampai ke puncak. Sedangkan aku, umur sudah mencecah 'angka 3', masih terkial-kial mencari takdir hidup. Macammana?

Mungkin ramai yang tak faham dengan keputusan yang aku buat selama ini. Ramai yang kurang setuju, bahkan lebih ramai lagi yang tak suka sebenarnya. Tapi aku tak pernah sangsi. Aku yakin suatu hari nanti Allah akan menemukan aku dengan sesuatu yang baik. Mungkin bukan sekarang - walaupun selepas 4 tahun aku mencari.

Tak semua orang dapat mengecap kejayaan dengan cara yang mudah. Sesetengah orang bernasib baik dan beruntung kerana kerjaya mereka tersusun cantik sejak mula lagi. Tetapi ada juga yang terpaksa menempuh kegagalan berkali-kali sebelum mencapai kejayaan. Dan ada yang masih lagi tercari-cari.

Bagi aku sendiri sekali kita memilih untuk menceburi sesuatu bidang, biarlah datang dari buah fikiran yang terbaik, mantap dan untuk selamanya. Jangan sampai terhenti sekerat jalan dan jangan biarkan keputusan yang dibuat menjadi suatu kesilapan.

Sebaliknya bawa pengalaman itu ke hadapan sebagai modal untuk kerjaya baru yang bakal diceburi. Tak ada erti kata rugi kerana setiap apa pun yang kita lakukan adalah kemahiran yang sangat berharga.

Sementara menunggu jalan keluar (atau kejayaan) diberi kepada kita, ambillah peluang ini untuk berdoa, beramal, berusaha dan meningkatkan ketaqwaan kepada Allah. Teruskan mencari dan mencari idea yang terbaik untuk perniagaan dan kerjaya, tak kira apa pun yang dipilih. Moga-moga dipermudahkan segala urusan dalam kerjaya dan kehidupan peribadi.

"Berdoa kepada Allah semoga yang dirancang bakal menjadi kenyataan.. amiin Ya rabbal Alamiin.." ~ ZaidahSikun

*Pic Credit/Gambar hiasan : sumber internet

1 comment:

Nowwa Fitri said...

Betul Jai...hanya kita faham tentang diri...

Susah sebenarnya nak meyakinkan orang bahawa kita tak sama seperti yang lain.

Semoga bahagia yea...:)