Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast

Monday, June 13, 2011

Al Hijrah


Masa TV Al Hijrah pertama kali disebut orang, aku agak teruja juga. Akhirnya lepas sekian lama negara ketandusan media yang benar-benar Islamik, lahir satu saluran TV yang berlandaskan Islam, al-Quran dan sunnah.

Aku rasa... ramai orang meletakkan harapan yang tinggi terhadap TV Al Hijrah ini. Malah aku sendiri berharap sangat agar saluran media baru ini betul-betul dapat membimbing dan menghidangkan program-program ilmu yang berguna untuk orang-orang seperti aku.

Macammana pun, terkecewa sedikit rasanya semasa melihat TV Al-Hijrah menayangkan cerita Korea baru-baru ini. Mungkin drama-drama sebegitu cuma hiburan semata (memandangkan ramai yang sangat suka menonton rancangan hiburan dari negara itu). Tetapi secara peribadi bagi aku semua itu tak perlu.

Sudah cukup banyak saluran yang menghidangkan hiburan. Jadi apalah salahnya kalau TV Al Hijrah kekal sebagai satu-satunya saluran yang mendidik jiwa sepertimana radio IKIM. Cukup-cukuplah dengan hiburan yang terbentang di depan mata kita selama ini.

Kalau lebih banyak slot berbahasa Arab (dengan terjemahan Bahasa Melayu) rasanya lebih bagus. Sekurang-kurangnya boleh juga penonton belajar memahami dan membiasa-biasakan diri dengan bahasa Al-Quran.

Macam Bahasa Inggeris yang sejak kecil didedahkan kepada kita, Bahasa Arab mungkin boleh terserap menjadi salah satu bahasa perantaraan di Malaysia. Mungkin susah hendak dicapai sekarang, tetapi dalam jangka masa panjang rasanya tak ada yang mustahil.

'Terima kasih kepada pencetus idea dan pihak-pihak terlibat yang telah bersusah-payah sehingga terbitnya saluran media islamik ini. Moga-moga apa yang diharap akan jadi kenyataan." ~ ZaidahSikun

No comments: