Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast

Thursday, May 19, 2011

Rindu masa dulu


Ada masanya rindu sangat dengan zaman bekerja makan gaji. Rindu pergi kerja, balik kerja. Rindu sibuk waktu bekerja, susah senang dan masa-masa dengan kawan sepejabat. Malah kadang-kadang rindu sangat hendak menyarung baju kerja - walaupun sebelum berhenti dulu tak pernah pun ada pakaian seragam.

Bukan menyesal meninggalkan kerja bergaji tetap, cuma ada masanya tak dapat mengelak daripada rasa rindu pada masa lalu - terutama zaman sekolah, zaman di universiti dan zaman bekerja makan gaji.

Waktu itu bukanlah tahun gemilang yang boleh aku bangga-banggakan. Banyak cerita sedih dan pengalaman perit yang selalu mahu aku lupakan sepanjang tempoh itu. Tapi di belakang hari, siapa sangka aku akan merindukannya seperti hari ini.

Saat yang paling aku rindu ialah waktu setiap kali gaji masuk. Sejujurnya aku mengaku; detik melihat 4 angka (gaji bulanan) di dalam akaun tak sama nilainya dengan menerima upah bekerja sendiri. Terasa seperti hilang terus penat bekerja sebulan - dengan hanya sekali pandang.

Memanglah rasa seronok itu tak lama... (berlebih lagi apabila gaji sudah habis), tetapi sekurang-kurangnya ada duit masuk secara tetap setiap hujung bulan. Dapatlah membeli barang makan dan pakai, melunas hutang dan memberi sedikit pada emak dan abah.

Masa berlalu dengan begitu pantas sebenarnya. Tapi aku tak pernah berhenti merindukan masa-masa lalu, termasuk orang-orang yang pernah membuat aku bahagia. Mereka yang pernah membuat aku tersenyum dan teman yang sampai sekarang masih terpisah.

Banyak perkara telah berubah. Aku sendiri pun sudah tak sama lagi dengan yang dulu. Kawan-kawan pun sudah tidak lagi sama. Kebanyakannya sibuk dengan rumahtangga masing-masing. Sibuk dengan komitmen kerja dan keluarga yang semakin meriah.

Sekarang tinggallah persahabatan yang makin menjauh. Apa nak dikata...?

"Kita adalah mangsa diri sendiri.. :( " ~ ZaidahSikun
Gambar hiasan/photo credit: Internet

No comments: