Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast

Friday, April 15, 2011

Mengapa aku menulis


Semasa aku mula-mula membuka blog dulu, ia cumalah diari untuk meluah perasaan. Mungkin sudah terbiasa mencari makan dengan menulis, membuat aku mahu terus menulis - sekalipun hanya untuk kepuasan sendiri.

Aku menulis... menulis dan terus menulis. Tapi tak satu pun dapat aku habiskan. Tiada yang mampu menjadi karya agung. Jauh sekali dapat mengembalikan kebolehan yang aku kira telah ditarik semula oleh Yang Maha Pencipta.

Sejujurnya, sudah memadai bagi aku kalau ada insan yang sudi singgah ke blog ini sekali-sekala. Tak kira sama ada benar-benar datang untuk membaca entri terbaru, mendengar bacaan ayat-ayat suci al-Quran atau membaca terjemahan al-Qur'an pada 'gadjet'. Ataupun semata-mata mencari jadual masuk waktu solat. Itu sudah cukup membikin hati gembira.

Tak banyak yang mampu aku sumbangkan selain berkongsi secebis ilmu yang ada. Selebihnya sekadar coretan pendapat dan pengalaman hidup sehari-hari. Moga-moga dapat membantu diri-sendiri meringankan tekanan. Siapa tahu, secara tak langsung mungkin membantu orang lain yang memerlukan pandangan.

Membaca blog orang lain merupakan salah satu rutin harian bagi aku sendiri sebenarnya. Tapi pada kebanyakan masa aku cuma pembaca misteri yang 'halimunan' (sebab kurang memberi komen atau menegur 'blogger' lain).

Bukan sombong, hanya tak tahu hendak memulakan kata. Takut tak kena tajuk dan akhirnya mengganggu privasi orang lain di blog.

"apa pula sebab kamu menulis?" ~ZaidahSikun

Gambar hiasan : sumber internet






No comments: