Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast

Friday, April 8, 2011

Sabar selagi ada iman


Sehari saja lagi akan genap setahun usia perkahwinan kami. Untuk hari itu nanti, kami sudah merancang sesuatu yang agak istimewa. Memang teruja menantikan hari itu, tapi dalam masa yang sama jiwa masih berat menahan perasaan.

Tak sesuai kalau aku kongsikan di sini secara terbuka. Jadi biarlah masalah itu aku simpan saja di sudut hati yang paling dalam.

Kadang-kadang terdetik di dalam hati; bagaimana sesetengah orang boleh nampak seperti langsung tak bermasalah? Mungkin ada sedikit masalah kecil di tempat kerja, sedikit lagi di bahagian-bahagian lain. Selebihnya mereka hidup bagaikan gembira seluruhnya. Selalu menyebut tentang orang-orang tersayang, anak, suami, harta dan kesibukan kerja. Jarang benar menyebut tentang masalah, apa lagi hakikat kematian yang menanti di depan.

Mungkinkah mereka memang terlalu bahagia dan tak bermasalah, atau mungkinkah cuma kerana mereka begitu bijak menyembunyikannya? - Hanya Allah saja yang Maha Mengetahui.

Bukan aku sengaja hendak membanding-banding kesusahan diri dengan nasib orang lain. Cuma sebagai manusia biasa, ada masanya aku tertanya-tanya apakah yang mereka perbuat hinggakan mampu hidup sebegitu bahagia?

Ada kalanya manusia seakan-akan tidak sedar betapa bertuahnya hidup mereka di dunia ini. Mewah dengan begitu banyak rezeki yang baik, nikmat kesihatan yang baik, ketenangan dan juga kesejahteraan. Betapa besarnyanya nikmat yang diberikan Allah setiap hari. Tetapi mereka hanya tersedar apabila diuji dengan kesakitan, kesedihan dan kesusahan.

Tak perlulah aku menuding jari pada orang lain. Cukup aku melihat semua itu sering berlaku pada diri-sendiri.

"Hidup tak semudah yang kita impikan. Rezeki setiap insan berbeza-beza, dugaan yang datang juga tidak sama berat dan ringannya." ~ ZaidahSikun

* Gambar hiasan : Sumber internet

No comments: