Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast

Thursday, April 29, 2010

My new adventure...

Dalam jadual yang ketat, boleh dikatakan aku agak kelam-kabut mengemas barang untuk ke Belanda mengikut suami. Bunyinya memang gila sebab membuat keputusan 'terbang' 3 hari selepas kenduri kahwin sendiri, tapi itulah keputusan yang sudah kami capai bersama.

Pertama kali rasanya aku berada dalam keadaan yang betul-betul terdesak. Masa yang semakin mengurang, ditambah pula dengan tekanan daripada suami yang risau kalau-kalau kami tak sempat ke lapangan terbang, membuat aku terasa seolah-olah tak cukup oksigen hendak bernafas.

Dengan selamba aku katakan padanya, "Insya-Allah sempat. Awak janganlah risau." Sedangkan di dalam hati sebenarnya aku pun sama bimbang seperti sang suami.

Bayangkan sejak sampai di rumah Taman Melati (sekitar jam 11 pagi) hingga pukul 4 petang, aku masih belum berhenti menyusun dan memasukkan barang yang perlu dipindah ke dalam beg - melainkan berhenti untuk solat zohor. Apa yang bermain di fikiran pada ketika itu hanyalah hendak menyegerakan kerja-kerja mengemas, kemudian bersiap-siap untuk ke lapangan terbang.

Sebenarnya rancangan hendak ke Belanda sudah lama kami buat. Bukan rancangan saat-saat akhir, malah tiket kapal terbang pun sudah lama ditempah. Cuma aku saja yang tak sempat berkemas lebih awal kerana terlalu sibuk dengan urusan perkahwinan. Apatah lagi dalam masa sama aku juga tak menang tangan mengasingkan barang dan menghantarnya ke rumah baru kak na.

Sehari dua selepas kenduri kahwin, kami masih berada di rumah mak Muar. Banyak periuk belanga besar perlu dicuci - maklum sajalah pengantin baru. Kalau tak didenda mencuci periuk, memang tak sah. Begitulah resamnya kalo mengadakan kenduri secara 'rewang' di kampung. Banyak lagi kerja-kerja selepas kenduri yang perlu diurus sebelum boleh ke mana-mana.

Lebih kurang jam 5 petang, 13hb April 2010 (Selasa) barulah semua barang habis dikemas. Selepas itu kami terus bergegas pulang ke rumah mentua dan bertolak ke lapangan terbang sekitar jam 8 malam.

Syukur alhamdulillah ada teksi yang sanggup menghantar, kalau tidak tentu kami tak dapat menaiki kapal terbang tepat pada masanya. Itupun sang suami terpaksa solat isyak di dalam kapal terbang dek kerana terlalu banyak prosedur yang perlu dilalui sebelum dapat masuk ke dalam.

Terus terang aku katakan, walaupun ini bukan kali pertama aku menaiki kapal terbang, tapi inilah kali pertama aku mengambil penerbangan antarabangsa. Orang lain kebanyakannya sudah terbang jauh sekurang-kurangnya sampai ke Bandung dan Bali, aku pula paling jauh pun cuma ke bumi kenyalang.

Disebabkan itu (dan juga ada sebab-sebab lain), debaran semasa hendak melalui pemeriksaan kastam lain macam sungguh rasanya. Dalam hati berkata, "kenapalah begitu banyak prosedur ni?" Kelakar sungguh... inilah yang terjadi kalau tak biasa terbang ke sana-sini dan ada hutang yang masih belum habis dilunas.

"Selamat tinggal Malaysia. Kita jumpa 3 bulan lagi" ~ ZaidahSikun

kodok said...

Kodok, ko honeymoon ker kat sana?

Zaidah Sikun said...

Boleh kira camtu gak la, amy. Aku ikut husband aku.. (dia keja kat sni 6 bulan). Insya-Allah aku blk Msia awal Julai ni.. :")