Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast

Friday, January 22, 2010

Cara kita... cara 'mat saleh'...

Mungkin ramai yang tak mengetahui sekitar tahun lalu aku pernah bekerja sekejap sebagai pembantu juru wang di sebuah pasar raya besar. Terlalu sekejap kalau dibilang hari, tapi bagi aku pengalaman yang dikutip semasa bekerja terasa amat berharga.

Walaupun nampak mudah, bekerja dari pagi sampai ke malam di kaunter bayaran sebenarnya agak mencabar. Selain tidak banyak kebebasan bergerak, bekerja sebagai pembantu juru wang secara tak langsung mendedahkan aku kepada pelbagai ragam dan sikap manusia. Banyak juga perkara yang
menarik perhatian.

Memandangkan hari aku bekerja jatuh pada cuti hujung minggu, jumlah pelanggan yang datang ketara lebih ramai dari biasa. Kaunter bayaran boleh dikatakan jarang sekali lengang. Kebanyakan pengunjung pada ketika itu adalah dari kalangan 'mat saleh' - mungkin disebabkan kedudukan pasar raya itu yang dekat dengan kawasan kegemaran bangsa asing di Kuala Lumpur.

Seronoknya tentang berurusan dengan golongan 'kulit putih' ini ialah rata-rata mereka bersikap mesra dengan para pekerja di kaunter bayaran. Apabila dibantu, mereka cepat saja tersenyum mengucapkan terima kasih, malah sentiasa 'ringan tulang' menghulurkan bantuan kepada pekerja kaunter apabila perlu.

Setiap kali datang ke pasar raya, lazimnya mereka akan membeli barang dapur dalam jumlah yang banyak. Namun dalam masa sama mereka sangat mementingkan amalan memelihara alam sekitar, sampaikan ada yang sanggup membawa lebih 10 beg kitar semula dalam satu-satu masa.

Kalau ditawarkan beg plastik, mereka dengan pantas akan berkata : "No plastic bag please." Pendirian mereka yang begitu teguh dalam usaha mengurangkan penggunaan beg plastik sememangnya cukup mengagumkan.

Aku tak nafikan masih ada segelintir mereka yang tidak membawa beg kitar semula - terutama kalau hanya membeli barang dalam jumlah sedikit. Tapi kebanyakannya memang tak begitu gemar diberikan beg plastik, sampai aku sendiri segan hendak menawarkannya kepada mereka.

Orang kita pula sebaliknya, tak kira apa bangsa sekali pun aku perhatikan tidak begitu mengambil berat tentang isu beg plastik apabila membeli barang. Susah betul hendak melihat orang kita membawa beg kitar semula setiap kali ke pasar raya. Kalau ada pun, percayalah jumlahnya tak cukup memberangsangkan.

Agaknya kempen alam sekitar tak begitu berkesan di negara kita ya?

"Cuba untuk menjadi lebih baik... walaupun tak sempurna" ~ ZaidahSikun

3 comments:

Ozzie said...

aku pun bawak beg recycle beb!!! actually lagi senang bawak barang kalau pakai beg recycle tu... boleh sangkut atas bahu. xde la sakit jari ngangkut beg plastik. tapi salah buat rebeh bahu beb!!!

aceramza said...

kalau kt sini.. memag xde pkai beg plastik langsung.. beg pn dia x bg.. kalau nk, kna beli.. :P

Zaidah Sikun said...

Sue : Aku setuju..! :D ~ Cuma ada 2 pilihan je... beg plastik atau beg recycle.. Tak kira yg mn satu pun kalo beli byk brg, mmg letih la nk bawak balik... huhu.. (Bagus agaknya kalo ada poket doreamon.. hehe..)

Aceramza : Wah.. mmg bgus. Kalo tak silap sy, kt giant hari tu pn wat camtu gak. Tp kempen ni smua masih dalam skala kecik. Byk lagi kedai & pasar raya yang tak amalkn kempen recycle..