Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast

Wednesday, November 4, 2009

Talk about love

Kadang kala aku terfikir... bertuahnya menjadi orang yang dapat mengahwini insan yang dicintainya. Lihat saja Waheeda dan Akhil Hayy. Walaupun sampai sekarang masih dibelenggu kontroversi kisah cinta mereka, paling tidak mereka berhasil juga menyatu hidup bersama.

Tetapi dari sudut lain aku terfikir, berbaloikah kita mengejar cinta yang dalam masa sama menyebabkan lebih ramai lagi terkecewa? Entahlah.. soal jodoh semuanya ditentukan Allah. Kalau sudah jodoh, ke mana sekalipun kita cuba melarikan diri cinta tetap akan datang.

Selalu orang berkata bahawa cinta kepada manusia itu bukan segalanya. Namun apabila cinta datang juga tanpa dipelawa, terpaksa aku menampung berat rasa itu di dalam hati. Pedihnya menanggung cinta cuma Allah yang tahu. Setiap hari hati terasa bagai diseru-seru. Tak cukup di dunia nyata, rindu datang pula mengganggu di dalam mimpi.

Tatkala memandang orang yang dicintai, hati pula mengada-ngada hendak berdebar. Lutut menggeletar membuat diri rasa seperti hendak tumbang apabila bertembung atau ditegur si dia. Amboi... indahnya rasa semasa mula-mula dilamun cinta.

Begitupun bab yang menyeksa jiwa datang pada kemudian hari apabila cinta tidak kesampaian. Pelupuk mata setiap hari dibanjiri air mata. Hendak dibuang rasa cinta dan rindu, tapi rasa yang sudah bercambah di dalam hati tetap degil tidak mahu pergi. Adakah kerana jodoh, ataupun kerana hati berkeras tak mahu melupakan?

Pada waktu begini aku rasakan hidup tak ubah seperti jalan cerita di dalam sebuah novel cinta. Untungnya cinta di dalam novel tidak begitu sukar hendak dijelaskan. Terpulang pada penulis untuk mencorak jalan cerita - siapa yang perlu dipilih... jejaka mana yang perlu kecewa... akhirnya bahagia atau sengsara.

Sedang realiti hidup pula tidak semudah itu. Membuat satu keputusan yang dianggap remeh, terasa bagaikan beban seberat gunung menyeksa fikiran. Seksanya menafikan cinta yang setiap hari membakar jiwa.

Ada sesetengah orang yang dianugerahkan cinta selepas berkahwin, jalan cerita cinta yang mudah dan tidak pula beronak berliku untuk sampai ke jinjang pelamin. Namun rezeki setiap orang itu berbeza-beza.

Ada yang lambat bertemu jodoh atau tidak berkahwin sama sekali. Ada yang bercinta berkali-kali dan ada juga yang tidak pernah langsung merasai cinta. Semuanya sudah ditentukan Allah.

Aku cuma berdoa agar ada pengakhiran yang baik untuk setiap rasa cinta dan kepedihan yang diberikan Allah kepada aku.

I can't get you out of my head ~ ZaidahSikun

No comments: