Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast

Wednesday, August 26, 2009

Maha Suci Allah...

Hari ini sudah masuk hari ke-6 umat Islam menjalani ibadah puasa. Syukur alhamdulillah, Allah telah mempermudahkan aku untuk menyempurnakan puasa.

Berbanding tahun lepas, rasanya aku lebih segar kali ini. Tidak terlalu letih walaupun setelah berjam-jam menahan lapar dan dahaga. Malahan aku masih boleh berjalan jauh dengan senyuman tak lekang di bibir.

Subhanallah... Maha suci Allah yang telah memberikan aku kekuatan.


Setakat hari ini sudah 2 kali aku berbuka di luar. Itupun kerana diajak orang lain. Kalau diikutkan, aku lebih selesa berbuka puasa di rumah. Tak larat sebenarnya hendak berasak-asak di tempat awam yang selalunya tentu dikerumuni ramai orang.

Dalam bulan Ramadan, sudah menjadi kelaziman restoran atau pusat membeli-belah akan dipenuhi pengunjung - terutama menjelang waktu berbuka puasa.


Lebih kurang setengah jam sebelum waktu berbuka
, kita terpaksa bergegas ke restoran untuk mengambil tempat. Malah kalau mahukan tempat duduk yang selesa, terpaksalah datang 1 jam lebih awal. Kalau tidak, memang berputih mata jawabnya.

Selepas makan, masing-masing akan kelam-kabut ke surau pula untuk mengerjakan solat maghrib. Masa itulah timbul masalah tak cukup kain sembahyang dan surau terlalu padat dengan pengunjung.

Sebab itu aku lebih suka berbuka di rumah. Kalau terpaksa berbuka di luar, aku akan berbuka ala kadar dengan sebotol air minum dahulu, kemudian terus menunaikan solat maghrib.

Selepas selesai bersolat, barulah aku berbuka puasa dengan makanan yang lebih mengenyangkan.
Jadi tak perlu berebut-rebut dengan orang lain sama ada di tempat makan atau di surau.


"Ramadan membawa 1001 makna yang tak dapat diungkai dengan kata-kata" ~ ZaidahSikun

2 comments:

aceramza said...

Selamat 6 Hari berpuasa di bulan ramadhan... ^^

~PakKaramu~ said...

Salam ziarah dari Pak Karamu