Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast

Sunday, August 2, 2009

LBP after my 31st birthday

Sebagai manusia biasa kita tidak mempunyai kuasa untuk kekal sihat selama-lamanya. Hari ini kita mungkin mampu berlari laju dan bergelak ketawa, tetapi apa yang tersurat pada masa depan tak dapat hendak kita ramalkan. Kita mungkin jatuh sakit pada bila-bila masa.

Ya, sememangnya menghargai kesihatan itu sangat penting. Akan tetapi kebelakangan ini aku mula sedar bahawa menghargai saja sebenarnya masih belum cukup.

Tak cukup dengan sekadar menjaga pemakanan, tidak merokok dan tidak mengambil minuman beralkohol. Menghargai kesihatan diri juga bermakna kita perlu menguruskan tekanan dengan baik, menjalani kehidupan sosial yang sihat dan yang penting sekali kita perlu bersenam.

Segalanya bermula sejak sebulan yang lalu. Beberapa minggu sebelum menerima berita sedih tentang kematian bapa saudara, aku tiba-tiba mengalami sakit pinggang yang agak teruk. Setiap kali bangun dari tidur, bahagian pinggang akan berasa sakit hingga menyukarkan aku untuk mengambil wuduk dan bersolat.

Dalam menahan sakit, aku gagahkan juga untuk menjalani rutin harian seperti biasa. Ketika menghadiri kenduri arwah pun, sakit pada pinggang masih terasa. Seksa sungguh rasanya apabila terpaksa membongkok semasa membantu mengangkat hidangan dan pinggan mangkuk.

Walaupun pada masa ini kesakitan yang ditanggung sudah berkurang, aku dapat merasakan bahawa kebelakangan ini tahap kecergasan dan kesihatan aku tidak seperti biasa. Mungkin disebabkan oleh faktor peningkatan usia, angin dalam badan ataupun mungkin kerana sekarang aku sudah tidak seaktif dulu.

Baru-baru ini seorang teman mengadu mengalami sakit pinggang yang agak serius. Selain itu ramai juga yang mengaku sakit-sakit pada bahagian pinggang.

Mungkinkah kerana kedudukan badan yang tidak betul semasa duduk menghadap komputer di tempat kerja ataupun kerana masalah tekanan yang melampau?

Jawapannya cuma ada pada seorang doktor. Aku bagaimanapun masih belum membuat pemeriksaan di mana-mana pusat perubatan. Buat masa ini aku lebih senang mengambil ubat penahan sakit apabila kesakitan agak serius, membuat senaman khusus untuk kesihatan pinggang, selain berjoging ke taman permainan apabila ada masa.

Berjoging setelah hampir 2 tahun tidak berbuat demikian memang agak sukar pada mulanya. Terasa badan agak berat dan lutut terasa sakit, membuat aku tak dapat berjoging lama. Kalau dulu aku dapat berjoging tanpa sebarang masalah, sekarang sudah terasa tua sebelum waktunya - pinggang dan sendi-sendi sakit semua.

Begitupun, bersenam sememangnya memberi manfaat kepada tubuh badan. Selepas 1 jam aku melakukan senaman dan berjoging, badan terasa lebih ringan. Sakit pada pinggang berkurangan, malah pernafasan juga terasa lebih lancar. Syukur alhamdulillah, semuanya berlaku dengan izin Allah.

Mungkin apa yang aku lalui tak sama dengan apa yang dilalui oleh teman-teman lain. Tetapi hakikatnya bersenam itu sangat penting untuk kesihatan badan dalam jangka masa panjang. Jadi bersenamlah dari sekarang, terutama apabila kita mula merasakan perubahan pada kecergasan diri.

Don't let age consume your health ~ ZaidahSikun

4 comments:

Precious said...

why don't u try regangan now n then ... Camner nak cakap? Buat stretch! Sampai berbunyi2 urat kita meletop. Hopefully it helps.

Zaidah Sikun said...

Hehe.. tima kaseh Lili. Skang ni mmg slalu jgk bt stretching tu. Cuma mslhnya tak reti nk stretch smpai kuar bunyi meletop.

naqiubex said...

Like the way you write..

yup.. senaman memang baik untuk kita..

Zaidah Sikun said...

Thanks, Naqiubex.. :D