Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast

Tuesday, July 7, 2009

Romantika de PD

Baru-baru ini aku berpeluang mengikut seorang teman, yang juga merangkap 'majikan' tak rasmi sejak aku menjadi juru gambar sepenuh masa. Ringkasnya, aku ditaja untuk mengikuti percutiannya bersama teman-teman sekerja ke Teluk Kemang, Port Dickson (PD). Tetapi bukan untuk suka-suka bercuti kerana aku digaji untuk mengambil gambar.

Walaupun datang bekerja, dapat juga aku bergembira sewaktu di sana. Sepanjang perjalanan ke Port Dickson, aku 'membuta' saja kerana terlalu mengantuk tidak cukup tidur malam sebelumnya. Ditambah pula dengan sarapan nasi lemak ayam goreng pagi itu. Bertambah mengantuklah mata yang memang sudah sedia ada layu.

Sebelum sampai ke banglo yang disewa, kami singgah makan tengahari di sebuah kedai makan yang agak tradisional. Kedai makan di kawasan kampung saja, tapi menyeronokkan kerana dapat mencuci mata dengan persekitaran yang menyegarkan sambil menjamu selera. Nasi putih dengan ikan goreng, sayur kangkung dan telur masin... sudah cukup membuat perutku gembira.

Petang itu 'majikan' dan teman-temannya membuat keputusan untuk menjenguk kawasan pantai yang berada tak jauh dari banglo tempat kami menginap. Lebih kurang dalam 10-15 minit berjalan untuk sampai ke kawasan pantai.

Ketika mula-mula tiba, mereka sekadar bermain-main di gigi air. Tapi akhirnya masing-masing teruja untuk membasahkan diri. Selaku juru gambar, aku setakat bermain-main saja dengan ombak yang agak kuat ketika itu. Sesekali aku akan mengambil gambar 'candid' mereka yang begitu gembira berkubang di pantai. Macam-macam gelagat mencuit hati dapat dirakamkan.

Aktiviti malam hari sudah tentulah sesi makan-makan. Tak sah rasanya kalau bercuti di kawasan pantai tanpa mengadakan 'barbeque'. Pelbagai makanan sedia untuk dipanggang. Dari ayam hinggalah lala dan jagung, semua ada. Rasanya berat badan sendiri pun sudah naik disebabkan terlalu banyak makan sepanjang dua hari di PD.

Malam itu aku tak lena tidur. Mata agak cerewet sedikit, sesetengah tempat akan membuat aku resah dan susah hendak lelap.

Oleh sebab tak dapat tidur lena, aku bangun agak awal keesokan paginya. Kebetulan di luar hujan turun agak lebat, jadi aku sekadar duduk di dapur sambil merenung ke luar rumah. Hujan merupakan kejadian Tuhan yang sangat menenangkan... Lebih-lebih lagi dalam keheningan pagi hari.

Memandangkan hati agak bosan, aku lalu menjerang air untuk dibuat air kopi. Menikmati kopi O pada waktu pagi yang dingin membuat aku teringat pula pada keenakan ubi rebus. Kalaulah dapat makan ubi rebus atau setidak-tidaknye keledek rebus panas-panas, tentu bertambah indah pagi itu.

Kami bertolak balik ke KL lebih kurang sekitar 3.30 petang. Tetapi hanya sampai menjelang jam 10 malam kerana sesat di beberapa tempat, sedang lebuhraya pula sesak sepanjang jalan ke KL. Perjalanan balik lebih memenatkan, begitupun aku gembira kerana diberi peluang untuk menyertai percutian itu.

Terima kasih kepada 'majikan' yang sudi menggaji ~ ZaidahSikun

aceramza said...

wahhhh... wpun keja, tp seronok jugak rasanya kan? siap bbq lagi.. ni mesti mkn byk nie.. ekekekeke

Masayu Ahmad said...

bestnyer kan, boleh recharge tenaga,,,

bilah lah nak g bercuti nih

zaidah said...

Ace : Hehehe.. mmg makan byk pn. Tp berat bdn tak naik jugak.. huhu! :D

Ayu : Pegi la bercuti kalo ada ms. Piknik kt kolam air panas pn bleh recharge tenaga kn? ;D