Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast

Sunday, July 26, 2009

Julai 2009 dalam kenangan...


7 bulan yang lalu pada malam tahun baru, aku merasa sangat aman. Dentum-dentam percikan bunga api langsung tidak mengganggu perasaan. Pertama kali dalam seumur hidup aku berasa teramat tenang pada malam tahun baru.

Pada masa itu entah mengapa hati semacam mengembara jauh. Dalam setiap nafas yang dihela, aku dapat merasakan betapa perit dugaan yang bakal ditempuh tahun ini... seolah-olah ada sesuatu yang besar sedang menunggu di depan.


Namun apa yang mampu aku lakukan ketika itu hanyalah berdoa. Semoga Allah memberikan aku kekuatan iman dan fikiran untuk mengharungi segalanya yang telah ditakdirkan kepada ku.


Sesungguhnya masa berlalu begitu pantas. Diam tak diam, setengah tahun pertama sudah berlalu. Memang tahun ini lebih banyak menduga iman bagi kebanyakan di antara kita.

Kerjaya, kehidupan peribadi, kesihatan, kewangan, keluarga dan persahabatan, semuanya teruji dalam satu masa. Banyak kepedihan yang terpaksa dilalui sendiri.


Genap seminggu selepas pemergian Siwo lebih 2 minggu lalu, aku kehilangan seorang lagi insan yang penting dalam hidup ku . Bertubi-tubi dugaan yang datang... lebih ramai insan yang aku kenal pergi meninggalkan aku. Terasa dunia seakan-akan amat menyesakkan.


Saat menyaksikan jenazah dikebumikan di dalam liang lahad, aku sekali lagi menjadi sayu.


Di dalam hati berkata aku, "Wahai saudara, kita tak akan dapat berjumpa lagi...

"Kita kini hidup dalam 2 dunia yang berbeza...

"Namun aku akan selalu mendoakan kesejahteraan mu.

"Semoga berbahagia di alam sana, di sisi Allah yang Maha Pengampun."

"Al-Fatihah" ~ ZaidahSikun

No comments: