Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast

Tuesday, July 28, 2009

A day to remember : SMVPJB 94/95 reunion


3 hari lepas, sepertimana yang dirancang semenjak berbulan-bulan lalu, majlis jejak kasih bekas pelajar SMVPJB sesi 94/95 akhirnya terlaksana.

Jujurnya fikiran aku beberapa hari sebelum majlis agak bercelaru. Banyak perkara berlaku sepanjang bulan ini, membuat aku kurang semangat hendak datang ke majlis itu. Masalah datang satu persatu... kadang-kadang terasa seperti tak tertanggung.

Tapi apabila memikirkan tentang kawan-kawan lama yang sudah lama tak berjumpa, aku membulatkan tekad untuk hadir. Lagipun peluang seperti ini tak datang selalu. Mungkin inilah kesempatan untuk aku gembira semula.

Semasa sampai di majlis, aku berasa agak janggal. Susah juga rupanya hendak memulakan perbualan dengan teman yang sudah lama tidak berjumpa. Begitupun kerancakan sembang mula terasa apabila seorang demi seorang teman muncul bertegur sapa sambil tersenyum manis.

Tak dapat digambarkan dengan kata-kata suasana ketika itu. Lebih 10 tahun tak berjumpa, kebanyakan di antara mereka sudah banyak berubah.

Kebanyakannya sudah berkeluarga, mempunyai kerjaya masing-masing dan menetap di merata tempat berbeza. Ada yang sanggup datang dari jauh, membuat hati rasa amat tersentuh.

Walaupun bufet telah sedia untuk dinikmati, rata-rata di antara kami sebenarnya lebih banyak bersembang sesama sendiri dan merakamkan gambar kenangan.

Suasana waktu itu cukup meriah... kedengaran gelak tawa di sana-sini. Terlalu banyak perkara yang hendak ditanyakan. Masing-masing rancak bersembang hingga langsung tidak mempedulikan pelayan-pelayan restoran dan mata-mata yang memandang.


Selepas sesi bertukar cerita mulai reda, teman-teman penganjur lalu memulakan sesi kuiz dan cabutan bertuah untuk memeriahkan majlis. Hadiah-hadiah semuanya ditaja oleh kami sendiri, namun tetap meriah kerana ramai yang begitu 'sporting' untuk menjawab soalan.

Setiap yang hadir membawa pulang sekurang-kurang 2 hadiah, iaitu hadiah cabutan bertuah dan juga cenderahati istimewa dari teman-teman yang bermurah hati menaja.

Kalau hendak diikutkan, majlis sebenarnya berakhir sekitar 4.30 petang. Begitupun, ramai yang masih rancak bersembang sehingga lewat petang. Aku pula membuat keputusan untuk beredar pada jam 5.45.

Rasanya tak keterlaluan kalau aku andaikan, ramai di antara kami pulang dengan senyuman petang itu. Masih ramai lagi bekas pelajar SMVPJ sesi 1994/95 yang tak dapat ditemukan, namun kehadiran hampir 30 orang pun sudah cukup melebihi jangkaan.

Bagi aku sendiri meskipun agak keletihan, hati tetap gembira kerana dapat berjumpa dengan kawan-kawan lama. Terasa seperti balik ke zaman sekolah pula... sewaktu masing-masing berusia 17 tahun. Tak sabar rasanya menunggu 'reunion' seterusnya. Bila agaknya dapat bertemu lagi.

Koleksi Foto :
Terima kasih kepada Sue, KA, Farid & As @ facebook.com


No comments: