Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast

Wednesday, June 3, 2009

Tahniah Azah...

Hari ini aku menziarahi Azah yang sudah berbulan tak berjumpa. Kami tinggal serumah selama hampir 4 tahun ketika belajar di kampus utama UIA dulu.

Selepas tamat pengajian kami
membawa haluan masing-masing dan semakin jarang bersua muka, lebih-lebih lagi setelah dia berkahwin.

Lazimnya aku akan berkunjung ke rumah Azah sesekali apabila teringat kepadanya... semasa hari raya ataupun selepas mendapat berita dia selamat melahirkan anak.


Bukan aku tak mahu selalu datang ke rumah Azah ataupun mengajak kawan-kawan lain berjumpa. Aku cuma tak mahu menyusahkan mereka. Setiap kali tergerak hati untuk mengajak kawan-kawan berjumpa, aku selalu saja berasa serba salah.


Tak sampai hati hendak mengajak mereka ke mana-mana kerana aku tahu teman-teman kebanyakannya sudah berkeluarga dan mempunyai tanggungjawab masing-masing. Tak ramai kawan-kawan yang masih bujang dalam usia kami yang sudah mencecah 31 tahun.
Kalau ada pun, boleh dikira dengan jari.

Aku ke rumah Azah agak lewat petang itu. Sebelum ke rumahnya, aku sempat lagi singgah ke butik barang keperluan bayi di Plaza Idaman untuk membeli 'buah tangan'. Hampir 20 minit aku habiskan dengan membelek setiap barang di kedai... Semata-mata kerana ingin memilih hadiah yang betul-betul sesuai dan berbaloi.


Barang-barang yang dibungkus siap dalam bentuk 'hamper' tak langsung menarik perhatian. Ada saja yang tak kena di mataku. Warna baju tidak menarik... fesyen baju agak kolot... harga melebih bajet dan bermacam-macam alasan lagi.


Tak mahu terus berlama di situ, akhirnya aku memaksa diri untuk memilih satu set pakaian bayi, set bedak, losyen dan syampu bayi serta 'wet tissue'. Semuanya berwarna biru (kecuali 'wet tissue') dengan alasan, Azah mendapat bayi lelaki.
Kalau bayi perempuan, rasanya sudah tentu aku memilih hadiah berwarna merah jambu.

Ketika menerima hadiah, Azah sendiri berasa hairan melihat pilihan barang yang aku bawa. Sudahlah tidak dibungkus dengan pembalut hadiah (kerana tidak cukup masa), jumlahnya pula lebih dari satu.

Sempat lagi dia berseloroh : "kalau kau beranak nanti, aku kena bagi banyak
hadiahlah nampaknya." Aku tergelak lalu secara automatik membalas : "sebab tulah aku bagi hadiah banyak-banyak tu."

Apa pun, aku sekadar bergurau sebenarnya. Sebagai seorang kawan lama, aku tumpang gembira dengan kelahiran cahaya mata kedua Azah itu.

Tahniah Azah sebab kini bergelar ibu kepada 2 orang cahaya mata lelaki yang comel. Semoga rumah tangga yang dibina bersama suami tersayang akan bertambah aman bahagia dengan kehadiran
cahaya mata kedua ini.

Amiin...

1 comment:

Ana-Maria said...

Nice photography.Congratulations!