Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast

Sunday, May 10, 2009

Selamat Hari Ibu

"Selamat Hari Ibu, mak... " kata aku sewaktu menelefon emak. Ketika itu sekitar jam 10 malam.

Emak gembira sekali mendengar ucapanku itu.
Walaupun sekadar mendengar suara di corong telefon, aku tahu emak sedang menguntum senyum. Dalam senyuman emak sempat lagi menegur aku kerana lambat mengucapkan Selamat Hari Ibu.

Sewaktu ketika dulu ucapan sebegitu agak janggal bagi emak. Pada awalnya emak semacam keliru. Emak langsung tidak menunjukkan sebarang reaksi... mungkin sebab tidak biasa.

Tetapi apabila saban tahun menjadi kebiasaan kami adik-beradik untuk mengucapkan "Selamat Hari Ibu" kepada emak, lama-kelamaan emak dapat memahami. Mungkin juga emak terpengaruh dengan iklan-iklan Hari Ibu yang kerap dimainkan di kaca TV.


Emak jarang sekali menunjukkan rasa teruja. Sekadar tersenyum biasanya. Begitupun aku yakin emak amat bahagia setiap kali kami menelefonnya. Di sebalik ucapan terima kasih yang ringkas, aku dapat membayangkan 'bunga-bunga' di hati emak.

Apabila ku tanya adakah emak gembira diraikan pada hari ibu, emak mengakuinya. Namun kata emak, "Anak-anak yang lain jauh."


Tersentuh juga rasa hati. Aku terkilan kerana tak dapat meraikan Hari Ibu bersama emak dan adik-adik yang lain. Tapi apakan daya aku dan tiga beradik lain mempunyai tuntutan kerja masing-masing.

Sejak abah meninggal dunia, emak semakin mudah terasa jika kami lama tidak pulang ke kampung atau jarang menelefonnya. Sesekali aku balik, emak akan memelukku erat.

Aku tahu dalam kesibukan di sini, kadang kala aku seperti mengabaikan emak. Mungkin emak
juga menyangka aku tidak ingat kepadanya, akan tetapi hakikatnya aku selalu memikirkan tentang mak di kampung.

Setiap masa aku mendoakan kesihatan emak dan berharap akan dapat selalu membahagiakannya. Aku cuma malu kerana masih belum dapat membuat emak bangga dengan apa yang aku ada kini.

"Selamat Hari Ibu, mak. Semoga sihat selalu" ~ Zaidah Sikun

2 comments:

kodok said...

Takper, Jai. Ada masa terluang nanti, ko adik beradik bawak mak ko gi celebrate, tak terhad 10 Mei jer. Aku pon tengah terfikir nak kasik per kat mak aku ni, he3x...

@ce said...

Selamat hari ibu mak... ^_^