Click for Kuala Lumpur, Malaysia Forecast

Monday, April 13, 2009

Tips - Mengelakkan Demam

Sejak kecil hingga sekarang, aku memang teramat mudah mendapat selesema, batuk dan demam. Aku tak akan sekali-kali menganggap demam sebagai kawan baik, tapi setiap tahun sekurang-kurangnya aku akan demam dua kali terutama semasa musim hujan.

Ada kalanya aku akan terlantar selama seminggu kerana demam teruk. Paling menyeksakan apabila terkena demam selesema. Kepala terasa sakit dan badan menjadi lemah, malah sendi-sendi juga turut sama memberontak. Allah sajalah yang Maha Mengetahui.

Walau bagaimanapun, aku bersyukur kerana sekarang tahap kesihatan ku semakin baik. Untuk mengelakkan demam atau sakit 100 peratus mungkin agak mustahil. Tapi setidak-tidaknya, purata sakit dalam setahun dapat dikurangkan.

Lagipun sakit merupakan satu ujian, penghapusan dosa dan tempoh masa yang diberi Allah untuk kita berehat. Kalau tidak demam langsung, dibimbangi mungkin datang pula penyakit lain yang lebih besar.

Lazimnya ramai di antara kita akan terkena demam selesema ketika musim tengkujuh, musim panas atau ketika cuaca tidak menentu. Kalau anda menggunakan pengangkutan awam untuk berulang-alik ke tempat kerja, risiko untuk dijangkiti virus selesema agak tinggi. Ini kerana, di kalangan penumpang yang berasak-asak di dalam bas atau LRT, tentu ada seorang dua yang asyik bersin atau batuk kerana demam.

Kalau begitu keadaannya, tentu anda juga terdedah kepada jangkitan virus selesema. Melainkan jika anda seorang individu yang mempunyai antibodi yang sangat kuat dan tidak 'diminati' oleh virus selesema.

Apa yang boleh anda lakukan untuk mengelakkan dari terkena demam?

1. Minum air masak secukupnya, 8 gelas sehari - terutama apabila badan terasa lemah dan hangat. Itu tandanya badan anda 'kering kontang' dan memerlukan lebih banyak air.

2. Sekiranya tekak terasa perit, anda mungkin akan mendapat demam selesema dalam tempoh sehari dua selepas itu. Untuk mengelakkan keadaan bertambah serius, sediakan gula-gula pelega sakit tekak di dalam beg. Makan apabila anda rasa perlu.

3. Elakkan tubuh dari 'terkejut'. Kalau anda bekerja di dalam pejabat berhawa dingin, pastikan jangan terus keluar dari pejabat ketika cuaca panas terik. Tubuh anda mungkin akan 'terkejut' kerana perubahan suhu mendadak. Seeloknya tunggu sebentar di tempat teduh sebelum ke tempat lebih panas.

4. Sediakan cecair anti-kuman yang mudah dibawa di dalam beg. Basuh tangan dengan sempurna setiap kali selepas menggunakan tandas, selepas membuang sampah, memegang objek yang kotor dan pada bila-bila masa saja yang dirasakan perlu. Kurang kuman di tubuh badan, bermakna risiko anda terkena demam juga akan berkurangan.

5. Mandi dengan sabun atau cecair mandian yang mengandungi bahan anti-kuman, terutama sekali selepas balik dari kerja, bersukan dan lain-lain. Ini akan mengurangkan risiko terkena demam selesema dan batuk.

6. Kalau anda sudah mula berasa kurang sihat ataupun tanda-tanda demam semakin ketara, pastikan anda makan ubat yang diberi doktor atau dibeli di farmasi. Bak kata orang, mencegah lebih baik dari mengubati. Sekurang-kurangnya kalau anda makan ubat lebih awal, mungkin demam anda tidak akan melarat dari sehari kepada seminggu.

7. Amalkan memakan sayur-sayuran dan buah-buahan setiap hari. Vitamin C dapat membantu mengurangkan risiko demam.

3 comments:

@ce said...

wahh.. tips yang menarik ni.. tp sy ni jarang kena demam.. tapi kalau kena memang susah nak baik.. Sy cadang amalkan mkn vitamin C setiap hari, terutama masa terasa nak demam.. Sebab vitamin C ni memang utk pertahanan badan.. :)

k!saH dOngeng said...

thanx 4 da tips:)

Zaidah Sikun said...

No problem, cik kisah Dongeng (Rozieana/ogie).. sharing is caring.. hehe.. ;D